Defensie: De Lavi, een vergeten vliegtuig?

donderdag 6 januari 2022 |  Redactie Israeltoday.nl
In 1980 besloot de regering van Israël om de ervaring die Israel Aerospace Industries (IAI) had opgedaan bij de bouw van de Kfir, te gebruiken om een modern jacht­vliegtuig te ontwik­kelen en te vervaar­digen, dat de steunpilaar van de Israëlische lucht­macht zou worden.

Het toestel, de IAI Lavi (Hebreeuws voor jonge leeuw) genaamd, moest een superieur aanvals­vliegtuig worden met geavan­ceerde wapen­systemen. Het kwam uiteindelijk niet zo ver.

De bouw van het eerste prototype begon in juli 1986 en een succes­volle eerste vlucht volgde al in december 1986. Uiteindelijk werd een productie­lijn opgezet waarop vijf prototypes werden gebouwd. Militaire analisten waren enorm enthousiast, want de vlieg­prestaties zouden beduidend beter zijn dan de F-16, het succes­volle Amerikaanse vliegtuig, dat Israël ook sinds enkele jaren in dienst had. Bovendien zou de stuksprijs van de IAI Lavi zo’n 30% lager zijn dan de F-16. Enkele landen, waaronder Argentinië toonden serieuze belangstelling.

In augustus 1987 werd, na uitgebreide beraad­slagingen van de regering, het besluit genomen (met de beslis­sende stem van toenmalig minister van Defensie Yitchak Rabin)) om het Lavi-programma te annuleren, vanwege de vraag of Israël economisch in staat was om de hoge kosten van een dergelijk uitgebreid ontwikkelings­programma te dragen. 

Dit leidde tot een ernstige crisis bij IAI, waardoor een ingrijpende reorganisatie van de structuur en de bedrijfs­strategie van het bedrijf noodzakelijk was; het personeels­bestand van het bedrijf van meer dan 22.000 mensen werd in 1988 met 5.500 verminderd. Het Lavi-programma kreeg echter de eer om een aantal geavan­ceerde technologieën te ontwikkelen die IAI op de markt kon brengen.

Een van de vijf prototypes van de Lavi kan worden bewonderd in het Israëlische luchtmacht museum Chatzerim (bovenstaande foto), de andere staat op de basis van IAI op de luchthaven Ben Goerion. Wat is er verder met het vliegtuig gebeurd? Volgens geruchten zou Israël de ontwerpen van de romp hebben verkocht aan China, die er vervolgens het J-10 gevechtsvliegtuig van zou ontwikkelen, zie onderstaande foto.

Is de Lavi helemaal vergeten? Nee, niet bepaald. Het lesvliegtuig voor Israëlische piloten is de in Italië geproduceerde M-346, toen deze in gebruik werd genomen bij de IAF  kreeg hij de naam Lavi.

Zie ook: de uitgebreidere video IAI Lavi - An ambitious Israeli project, but the Chinese are the beneficiaries

Wilt u meer nieuws over Israël ontvangen? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Laatste uitgave

Ontvang uw - gratis - dagelijkse nieuws update

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.