'We moesten een lift bouwen om bij de tunnel te komen'

Thursday, November 26, 2020 |  Redactie Israeltoday.nl
Sinds de terreurgroep Hamas de Gazastrook bestuurd, is deze organisatie gelijk begonnen met een zeer omvangrijke operatie door het aanleggen van tunnels. Om onder de door Israël rond de Gazastrook gebouwde barrière te komen, werd op grote diepte een tunnel gegraven.

De onlangs ontdekte tunnel was de diepste die ooit werd gevonden. (Foto: Woordvoerder IDF).

Deze tunnels lopen zowel onder de grens met Egypte als met Israël. De tunnels onder de grens met Egypte dienen voornamelijk voor smokkel van allerlei goederen, maar voornamelijk wapens; de tunnels die onder de grens door naar Israël leiden hebben uiteindelijk het doel om in Israël te infiltreren, terreur te zaaien en burgers of militairen te ontvoeren. Wie herinnert zich niet de ontvoerde korporaal Gilat Shalit, die na jaren gevangen te hebben gezeten, uiteindelijk werd geruild voor meer dan 1000 gevangen terroristen.

Om deze ‘terreurtunnels’ (want anders kun je ze niet noemen) effectief te bestrijden en vooral voor te zijn, is het Israëlische leger in het jaar 2017 begonnen met het aanleggen van een ondergrondse barrière om deze tunnels te ontdekken en vervolgens te vernietigen. Deze barrière omvat de gehele grens van de Gazastrook met Israël en is zo’n 65 kilometer lang en bevat geavan­ceerde sensoren en bewegende robotica die graaf­werk­zaam­heden kunnen waarnemen en reeds bestaande tunnels kunnen opsporen.

Verder bestaat de barrière uit een of meerdere speciale controlekamers, die voornamelijk door vrouwelijke militairen worden ‘bemand’. Het geheel wordt gecomple­teerd met een 6 meter hoog bovengronds hek. De kosten van de bouw van deze beschermende barrière zijn zo’n 760 miljoen euro, en de kosten lijken goed besteed te zijn. Nog voor zijn voltooiing in maart 2021 zijn er nu al 20 tunnels ontdekt.

De laatst ontdekte tunnel, vorige maand, was maar liefst 74 meter diep en 2 kilometer lang. Deze tunnel was, net als andere tunnels, gebouwd met rechte en gebogen betonnen platen, maar had wegens zijn diepte een verbeterd ventilatie en zuurstof­systeem. Volgens IDF chef-staf Avi Kochavi is de ontdekking van zo’n diepe tunnel het bewijs ‘dat de ondergrondse barrière echt werkt’. De tunnel was zo diep, dat toen de IDF eenmaal een schacht had uitgegraven die diep genoeg was om de tunnel van gewapend beton te bereiken, ze een lift moesten bouwen om de soldaten erin te laten afdalen.

Toen de laatste Gaza-tunnel in oktober werd gevonden, waarschuwde de IDF Hamas voor de gevolgen. ‘Dit is een schending van de Israëlische soevereiniteit, een poging om onze burgers te terroriseren en een misbruik van internationale humanitaire hulp. We houden Hamas verantwoordelijk en staan klaar,’ zei de IDF.

Alleen al in 2016 gaf Hamas 120 miljoen dollar uit aan het bouwen van terreurtunnels. Van de gebruikte gelden en de vele bouwmaterialen hadden veel huizen, scholen en ziekenhuizen gebouwd kunnen worden.

Bronnen: UwI, Israel Hayom, INN, Israel CNN.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.