Tel Aviv pakt verkeerschaos aan met bouw metro

Wednesday, June 10, 2020 |  Michael Selutin
Het gebied rond Tel Aviv, in de volksmond gewoon het centrum (Merkaz), is een echte verkeers­nacht­merrie. Er wordt al vele jaren nagedacht en overlegd over de aanleg van een sneltram, die in het stedelijke gebied van Tel Aviv onder­gronds zal lopen.

Het vinden van een parkeerplaats in Tel Aviv grenst aan een wonder. Er wordt een tramlijn aangelegd (foto), maar door de vele bouwplaatsen zal dit het verkeer alleen maar meer beperken voor de komende jaren. Files zijn overal en altijd aanwezig, zodat veel inwoners van Tel-Aviv zich op scooters, fietsen (met of zonder elektrische aandrijving) en elektrische-scooters door de straten haasten, wat de algemene stress en het aantal ongelukken merkbaar verhoogt. Daarbij komt de wijdverbreide Israëlische houding dat verkeers­regels niet voor jou, maar alleen voor anderen gelden.

Verschillende projecten proberen deze problemen aan te pakken en het meest ambitieuze project is een metro. De M2-lijn (Rode lijn) zal de gehele metropool Tel-Aviv doorkruisen, zal 22 kilometer lang zijn en in Tel Aviv ondergronds worden aangelegd. Hij begint ten oosten van Tel Aviv in Petach Tikva, splitst zich op de weg naar het westen en doet Bnei Brak en Ramat Gan aan alvorens weer samen te voegen in Giv'atajim om vervolgens Tel Aviv binnen te gaan, draait dan naar het zuiden en eindigt in Cholon. Er zullen in totaal 22 ondergrondse haltes zijn.

Er worden twee parallelle tunnels gegraven voor de metrobuizen, die om de 250 meter met elkaar worden verbonden. De tunnels zullen 25 tot 40 meter onder het aardoppervlak lopen en hebben een diameter van 6,50 meter.

Een van de twee tunnels onder Tel Aviv. (Foto: Moshe Shai/Flash90)

Het metronet omvat ook de lijnen M1 en M3, waarvan de route nog niet precies is gepland. In totaal zal het metronetwerk 145 kilometers rails en 109 haltes tellen. De kosten worden geschat op 150 miljard shekels (ongeveer 40 miljard euro).


Een kaar van Groot-Tel-Aviv met voorgestelde routes. Een aantal is al weer van de kaart geveegd.

Het ministerie van Verkeer heeft nog geen datum gegeven voor de voltooiing, en dat is beter. Civiele techniek is in Israël erg moeilijk, omdat archeo­logische vondsten op elk moment aan het licht kunnen komen. In dergelijke gevallen grijpt de Israëlische Oudheden Autoriteit (IAA) in en wordt de bouwactiviteit opgeschort. Pas als de vondsten zijn veiliggesteld, kan de bouw worden voortgezet. Soms is dit echter niet mogelijk en ontstaat er een geschil tussen de Israëlische Oudheden Autoriteit en het ministerie van Verkeer. De Israëli's kennen dit spel en hebben om deze reden alleen al weinig hoop op een snel einde van de verkeerschaos in het centrum van de stad. In de sociale media circuleren schattingen die de voltooiing van de metro rond het jaar 2075 verwachten....

Wilt u meer nieuws over Israël ontvangen? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.