Netanyahu en Gantz in de Israëlische sociale media

Monday, February 17, 2020 |  Tsvi Sadan
Wat vinden de Israëli's van de kandidaten in de aanloop naar de derde verkiezingen? Kijk naar de vele kunstwerkjes in de sociale media. Cartoons en karikaturen zijn altijd een effectief middel geweest om iemand aan te vallen.

Nu Israël zijn derde verkiezing in minder dan een jaar nadert, onthult het gebruik van dergelijke beelden op sociale media precies wat de Israëli's werkelijk denken van de twee mannen die strijden om de volgende premier van Israël te worden.

De hier getoonde cartoons zijn allemaal verschenen in sociale en digitale media. Sommige van de cartoonisten zijn professionals, waarvan het werk ook in grote kranten verschijnt. Anderen, die minder bekend zijn, publiceren hun werk op Facebook, Twitter en diverse soorten digitale tijdschriften.

De politieke visie van elke cartoonist is gemakkelijk te identificeren. Tegenstanders van premier Benjamin Netanyahu zien hem vaak als een corrupte tiran. Tegenstanders van Blauw-Wit partijleider Benny Gantz hebben de neiging hem als niet het slimste jongetje uit de klas neer te zetten.

Deze tekening van Arnon Avni, gepubliceerd op het dagelijkse online magazine 'On The Left Side', is geïnspireerd door de onwettige koning Adonia, die hoopte zijn leven te redden door het altaar vast te houden. Linksonder staat het vers uit 1 Koningen 1:50 met de tekst 'hij stond op, ging heen en greep de hoornen van het altaar'. De drie mensen die achter het bureau zitten worden de 'stembuspriesters' genoemd. Netanyahu wordt afgebeeld terwijl hij de stembus omarmt om zijn leven te redden. Het algemene beeld is dat een onwettige premier de ene na de andere verkiezing houdt, in de hoop zijn onvermijdelijke ondergang te voorkomen.


In zijn werk, gepubliceerd op het Twitter-account van het dagblad Ma'ariv, speelt Uri Fink in op wat sommigen zien als messianistische verwachtingen van Netanyahu, afkomstig van zowel seculiere als religieuze rechts, hier vertegenwoordigd door de bekende televisie-presentatoren Avri Gilad (seculier) en Shimon Riklin (religieus), terwijl ze kijken naar Bibi en zijn vrouw die op de ezel van de Messias binnenrijden. De sigaar en de roze champagne verwijzen naar Dossier 1000, waarin de vermeende illegale giften van rijke geldschieters worden behandeld. 'Dit is niet precies wat we hadden verwacht,' zegt een verwarde Riklin tegen een boze Avri.





Deze grove cartoon, gemaakt door een zekere Goldweitz, gebruikt een foto van het internet en voegt daar nog aan toe, wat velen van Gantz vinden. In zijn Israëlische context toont deze foto de blinde Gantz die de blinden leidt. De tekst is een citaat van een naamloze Blauw-Wit kiezer die zegt: 'We hebben geen idee hoe hij over iets denkt, maar hé, laten we Gantz volgen'.

Dit is de bijdrage van Mendy Yeroslavsky's aan het weinig bekende orthodox-Joodse tijdschrift Shacharit, dat zinspeelt op Gantz' 'strategie van de stilte', die sommigen hebben bespot als ‘The sound of silence’, 'Het geluid van de stilte', dat zijn eerste verkiezingscampagne kenmerkte.

Nadat Gantz gedwongen werd om eindelijk zijn stilzwijgen te verbreken, maakte hij de ene na de andere blunder. Zijn onhandige toespraken en interviews resulteerden in een vergelijking tussen Gantz en Forrest Gump, die op verschillende sociale media pagina's werd weergegeven, waaronder deze van Likoed-activist Tsahi Hagag.

En tenslotte, Yossi Shachar's werk voor Arutz 7 toont de religieuze Zionisten als de ezel van de Messias die voor de gek wordt gehouden om Netanyahu een ritje te geven dankzij een 'wortel' die hij nooit zal bereiken. Hier wordt de ezel, in plaats van door een 'wortel', geleid door een stuk papier met de tekst 'soevereiniteit' [over de Jordaanvallei en de Joodse nederzettingen].

Wilt u meer nieuws over Israël ontvangen? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.