Rabbi, help, ik ben verliefd geworden op een christen!

vrijdag 14 februari 2020 |  Redactie Israel Today
Assimilatie is een grote zorg voor het Joodse volk. Sommige rabbijnen beschouwen het zelfs als een ernstiger bedreiging dan de Iraanse kernwapens.

En een van de belangrijkste manieren waarop dit gebeurt is wanneer een Jood met een niet-Jood trouwt. Vooral als het een Joodse man is die met een niet-Joodse vrouw trouwt, want hun kinderen worden daarom niet als Joods beschouwd volgens de Joodse religieuze wet (Halachah).

Met die kennis kan je de wanhoop begrijpen van een jonge Israëlische Jood, die in de Verenigde Staten woont, en die aan de rabbijn schreef dat hij verliefd was geworden op een christelijke vrouw en niet wist wat hij moest doen!

‘Zij is mijn droommeisje en ik zou zonder aarzelen met haar trouwen, als ze maar Joods was’, schreef de verliefde man. ‘Ik weet dat het verkeerd is, dat het assimilatie is, maar mijn hart verlangt naar haar, het schreeuwt naar haar.’

De Joodse man zei verder dat hij sterk overwoog om te trouwen, 'maar ik ben bang dat onze Vader in de hemel mij niet zal vergeven. Ik weet dat trouwen met haar de kerk en Jezus betekent, en die naam uitspreken alsof hij mijn god is, ook al geloof ik nog steeds in de Almachtige'.

De veel voorkomende misvatting die vandaag onder veel Joden bestaat, is dat christenen Jezus aanbidden als hun God, punt uit, net zoals moslims Allah aanbidden. Volgens dit standpunt hebben christenen geen band met de God van Abraham, Isaak en Jakob. Wanneer iemand Jezus zou aanvaarden, op welke manier of in welke vorm dan ook, zelfs door met een christen te trouwen, dan zou dat in hun ogen niet anders zijn dan het aanvaarden van een van de heidense goden.

En zo voelde deze jongeman zich alsof hij in tweeën werd gescheurd. 'Verplaats je alsjeblieft in mijn schoenen,' smeekte hij de rabbijn. 'Stel je voor, dat je een vrouw hebt gevonden van wie je ziel echt houdt, maar je weet dat onze Vader in de hemel teleurgesteld naar je kijkt. Mijn hart breekt elke dag dat ik niet bij haar ben. Ik heb geen idee wat ik moet doen.’

De rabbijn, Danny Argaman, die vragen beantwoordt op het Hebreeuws-talige portaal Kippa, was medelevend, maar zeer bot over wat deze jongeman moet doen.
'Het is moeilijk, maar beschouw dit als uw 'offer van Isaak',' antwoordde de rabbi, verwijzend naar God's eis dat Abraham zijn eigen zoon offert.

Argaman legde verder het Joodse begrip uit, dat er niet slechts één perfecte partner voor elke persoon is. 'En de Heer zou je zeker niet sturen wat je nodig hebt in de vorm van een christelijke vrouw,' voegde hij eraan toe. 'Verlaat haar en vind een vrouw die geschikt is voor jou, en dan zul je niet kunnen begrijpen, wat je ooit in die niet-Joodse vrouw hebt gezien.'

Wilt u meer nieuws over Israël ontvangen? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.