Israël moet een populair merk worden

dinsdag 7 januari 2020 |  Esti Eliraz
'Wat denk je over Israël?' Deze eenvoudige vraag werd gesteld aan jongvolwassenen van 21 tot 40 jaar in de VS, Europa, Zuid-Amerika en Australië. Het doel is om hier inzicht in te krijgen, om het imago van de Joodse Staat te verbeteren via de sociale media.

Het onderzoek is bedacht door Vibe, dat is een initiatief dat Israël tot een positieve merknaam wil maken. Het bleek dat negen van de tien mensen in de doelgroep bijzonder weinig weten over Israël.

Op de vraag naar de boycotbeweging BDS zei slechts 18 procent van de 21 tot 40-jarigen bekend te zijn met het onderwerp. 90 procent van de 14 tot 20-jarigen wist er zelfs niets van. Maar er zijn ook positieve dingen te melden: Verrassend genoeg gelooft 35 procent van de jongvolwassenen die BDS kennen, dat deze campagne het imago van Israël in hun ogen heeft verbeterd in plaats van verslechterd.

De statistieken tonen duidelijk aan, dat Israël zijn imago ten opzichte van de jongere generatie dringend moet verbeteren. De manier waarop dit gebeurt is ook belangrijk. Vibe, een alliantie van overheidsinstellingen en non-profitorganisaties, wil Israël als het ware opnieuw op de markt zetten en het merk Israël opnieuw uitvinden.

'De beste manier om jonge mensen te bereiken met dit streven, is om Israël te promoten zoals een bedrijf een merk promoot', zegt Joanna Landau, oprichtster en CEO van Vibe Israel. 'In het verleden concentreerden de Israëlische instellingen zich op de onderwerpen politiek en het conflict. 'Maar we willen aandacht vragen voor Israël als een bekend merk. We laten een andere kant van Israël zien. Cultuur, bedrijfsleven, industrie, hightech - al deze onderwerpen worden positief ervaren', zegt Landau.

Het initiatief richt zich nu vooral op de ervaringen in Israël van bloggers, YouTubers en Instagram beïnvloeders van mensen onder de 40 jaar. 'We brengen grote groepen beïnvloeders van sociale media naar Israël voor rondreizen, die zich richten op specifieke onderwerpen zoals mode, muziek, eetcultuur en nog veel meer', legt Landau uit. 'We hebben al meer dan 250 van zulke invloedrijke mensen naar Israël gebracht. Meer dan een miljoen positieve reacties in sociale media over de hele wereld bewijzen ons gelijk.'

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.