Techniek: IR-camera verbetert zicht zelfrijdende auto's

woensdag 20 november 2019 |  Redactie Israeltoday.nl
Zelfrijdende auto's kunnen 'zien' door een verschei­den­heid aan high-tech camera's en sensoren, die aan het voertuig zijn bevestigd. Maar zelfs de beste camera's kunnen falen in het donker of in slechte omstan­dig­heden. Kunnen infraroodcamera's een nuttige aanvulling zijn?

Afbeelding: De autofabrikant Porsche investeert in de Israëlische start-up TriEye. (Foto: Porsche).

Toen een zelf rijdende Uber in 2018 in Arizona een voetganger aanreed en doodde, was het de eerste keer dat de autonome voertuig­technologie betrokken was bij een dodelijk ongeluk. Dit liet de alarm­bellen rinkelen bij de opkomende industrie. De insiders van de industrie en de betrokken wetgevers vroegen: Zijn zelfrijdende auto's klaar voor een test op echte straten? Hoe kan de technologie worden verbeterd om ernstige aanrijdingen te voorkomen?

De Israëlische startup TriEye brengt voor personenauto's een op het dashboard gemonteerde SWIR-camera (Short Wave Infra Red, kortegolf infra­rood) op de markt, die met succes door sneeuw, mist, stof en regen kan navigeren en de verkeersveiligheid aanzienlijk kan verbeteren, schrijft Israel21c. De onderneming is een concurrent van het bekendere Mobileye, dat zich ook bezighoudt met rijhulpsystemen.

Afbeelding: De TriEye SWIR camera is niet veel groter dan een muntstuk. (Met dank aan Israël21c.)

SWIR-camera's bestaan al tientallen jaren en worden voornamelijk in het leger ingezet. 'Maar ze waren te duur om te worden gebruikt in massamarkt-toepassingen', vertelt Ziv Livne, TriEye's VP product- en bedrijfs­ontwikkeling.

De technologie vanTriEye is gebaseerd op tien jaar onderzoek door prof. Uriel Levy, hoofd van het nano­fotonenlab van de afdeling Toegepaste Natuurkunde van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem. Hij verrichte onderzoek naar manieren om de prijs van SWIR-camera's omlaag te brengen door gebruik te maken van CMOS-half­geleiders. Dat zijn een soort siliciumchips, die tegen­woordig in de meeste digitale camera's worden gebruikt, in plaats van de veel duurdere half­geleider­technologie met InGaAs-chips, die in de meeste SWIR-camera's worden toegepast.

InGaAs staat voor IndiumGalliumArsenide, een chemische verbinding die alszodanig niet voorkomt in de natuur. Dat maakt het moeilijker om hem te produceren en op de markt te brengen. Als gevolg daarvan kan zelfs een op InGaAs gebaseerde SWIR-camera met een lage resolutie meer dan 20.000 dollar kosten. Toepassen van een CMOS-halfgeleider verlaagt de kosten met een factor duizend. Professor Levy's student Avi Barkal zag de commerciële mogelijkheden en richtte in 2016 TriEye op met Omer Kapach als VP R&D en Levy als chief technology officer.

Het bedrijf richtte zich vooral op de auto­mobiel­industrie, maar de technologie kan ook op andere gebieden werken, zoals industrie, veiligheid en optische inspectie. SWIR-camera's kunnen dingen zien die je niet met je eigen ogen kunt zien, zelfs bij slecht weer of met hindernissen.

Tijdens de recente Ecomotion smart mobility conference in Tel Aviv gaf TriEye een demonstratie van haar techno­logie. Een SWIR-camera en een gewone winkel­camera richtten zich op een speelgoedauto. De beelden van beide camera's werden op schermen boven de demonstratie geprojecteerd. Voor de camera's werd vervolgens een stuk dik wit karton voor de camera's geplaatst. De gewone camera ging uit, maar de SWIR-camera liet de auto nog steeds zien - een beetje wazig maar duidelijk zichtbaar.

TriEye koppelt de hoge resolutie van zijn SWIR-camera aan kunstmatige intelligentie (AI)-algoritmen. 'De AI kan gemakkelijk begrijpen of het een auto, een vrachtwagen of een voetganger ziet', zegt Livne. 'We hoeven niet rond te rijden en miljoenen beelden te verzamelen om ze opnieuw te kunnen annoteren.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.