Tel Aviv keurt rijden van bussen op Shabbat goed

vrijdag 8 november 2019 |  Redactie Israel Today
Het gemeentebestuur van Tel Aviv-Jaffa heeft een budget van 1,5 miljoen shekel goedgekeurd voor de financiering van een intercity minibusdienst op Shabbat. Zeven lijndiensten zullen die dag de metropool met de omliggende steden verbinden.

Enkele jaren geleden werd ook gepoogd, op de shabbat autobussen te laten rijden. Tekst op de bus: Shabbat Autobus. (Foto: Oren Nahshon/Flash90).

Degenen die al eerder in Israël zijn geweest, of hier wonen, zullen de zeer belangrijke aanwijzing weten: 'Vergeet niet dat er van vrijdagavond tot en met zaterdagavond geen bussen rijden, dan is er Shabbat'. Maar dit kan in de toekomst snel veranderen in de regio rond de metropool Tel Aviv. Een verandering die velen welgevallig is, maar sommigen ook ergert.

Vorige week bevestigde de gemeenteraad van Tel Aviv-Jaffa een budget van ₪ 1,5 miljoen voor de financiering van een intercity minibusdienst op de Shabbat. Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met de steden Givatayim, Kiryat Ono en Ramat Hasharon, die deze steden via zeven afzonderlijke lijnen met de metropool zullen verbinden.

Eigenlijk is de exploitatie van het openbaar vervoer op de Shabbat in Israël verboden, op enkele uitzonderingen na. Enkele plaatsen hebben de afgelopen jaren diensten voor openbaar vervoer ingevoerd, maar ze wijken af van de wettelijke definitie, zodat ze het verbod kunnen omzeilen. Dit is ook de aanpak die in dit project zal worden gevolgd. Om niet onder de wettelijke definitie van openbaar vervoer te vallen, is het belangrijk dat de dienst geen geld van de passagiers ontvangt.

De deelnemende steden aan dit project zeiden dat de dienst vooralsnog gratis zal zijn, maar dat dit snel kan veranderen. Zelfs als er in de toekomst betalingen nodig zijn, zijn er manieren om geld voor de dienst te ontvangen, die ervoor zorgen dat deze niet als openbaar vervoer wordt gedefinieerd.

De exploitatiekosten van het nieuwe busvervoer zouden ₪ 12,5 miljoen per jaar bedragen. Het plan is om tegen het einde van het jaar te starten met de exploitatie van het netwerk.

Een van de aanleidingen was de aankondiging van de deelnemende steden om ook op de Shabbat openbaar vervoer aan te bieden.

Het doel van het project is om een oplossing te vinden voor de toenemende vraag van het publiek naar mobiliteits­oplossingen voor de hele week en om te voorzien in alternatieven voor het verkeer, die de behoefte aan een privévoertuig voor bewoners en bezoekers helpen verminderen en het gebruik ervan verminderen.

Ron Huldai, burgemeester van Tel Aviv, zei bij de aankondiging van het project, dat het ook de kosten van levensonderhoud zou verminderen, vervoers- en parkeerproblemen zou oplossen en mobiliteit zou bieden voor bezoekers en inwoners die geen eigen auto bezitten.

Natuurlijk zijn de meningen verdeeld: Het project irriteert vooral religieuze tegenstanders. Uri Maklev, van de ultra­orthodoxe partij Verenigd Torah Jodendom veroordeelde het project en riep de minister van Vervoer op om het te verhinderen. 'De rustdag wordt bepaald door de centrale regering en niet door het lokale bestuur, en het is verboden om de huidige stand van zaken in het land te bepalen door populistische besluiten van lokale besturen,' zei Maklev.

In een verklaring aan de pers zei een woordvoerder van de conservatieve religieuze zionistische organisatie Hotam: 'Dit is een gevaarlijke trend die probeert een einde te maken aan elke herinnering aan het Jodendom'.

Aan de andere kant prijst de seculiere Israel Be Free Movement het project en Uri Keidar, directeur van deze organisatie, verklaart: 'Openbaar vervoer is een fundamenteel recht, op de Shabbat zoals op elke andere dag, en binnenkort zullen we ook treinen zien rijden en Israël naar de bij 2019 passende standaard brengen.'

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.