Arabische leraar: Tempel­berg is heilig voor iedereen

Tuesday, October 15, 2019 |  Redactie Israel Today
De Tempelberg is al jarenlang steeds weer het centrum van conflicten en rellen. De drie grote wereldreligies, Jodendom, christendom en islam, beroepen zich op deze bijzondere plek in Jeruzalem. Volgens een Arabische schooldirecteur moeten de Joden er ook mogen bidden.

Voor elk van deze religies heeft de Tempelberg een heel bijzondere, centrale religieuze betekenis. De bestaande conflicten en wrijvingen tussen de religies komen hier op een punt geconcentreerd samen, en dit heeft al vaak rellen en problemen veroorzaakt.

De Tempelberg wordt ook door moslims graag gebruikt als een podium voor vaak gewelddadige protesten, om daarmee hun ongenoegen over Israël en de Israëlische politiek te laten horen. (Voor veel moslims is de Tempelberg blijkbaar niet te heilig voor geweld....)

Om veiligheidsredenen is de toegang tot de Tempelberg momenteel zeer beperkt voor niet-moslims, en gebeden van Joden, christenen of andere religies zijn strikt verboden. Natuurlijk stoort dit onder andere veel Joden, voor wie de plaats waar de Bijbelse tempels stonden bijzonder heilig is, en die daar juist op bijzondere dagen willen bidden.

Maar niet alleen Joden hebben deze mening. Zoals Nahil Zoabi, al meer dan 15 jaar islamitische leraar en directeur van een school in Tamra. Tijdens een van zijn regelmatige bezoeken aan de Tempelberg om als moslim-gelovige te bidden, verklaarde hij dat het een heilige plaats is voor alle religies en dat ook Joden daar moeten kunnen bidden. Volgens hem moet iedereen overal zonder angst kunnen bidden - vooral op de Tempelberg.
'De Tempelberg is een verbindende, verenigende plaats en daarom heeft iedereen, zeker ook de Joden die op de Tempelberg wensen te bidden, het fundamentele recht om dat te doen,' zei hij.

'Gelovigen van alle religies en geloofsrichtingen worden uitgenodigd om met respect en tolerantie te bidden op de Tempelberg. Ik zou meer dan gelukkig zijn als ik zou zien hoe Joden met wederzijds respect samen met de moslims bidden in de Al-Aqsa-moskee.'

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Laatste uitgave

Ontvang uw - gratis - dagelijkse nieuws update

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.