Toe be'Av: (Niet) de Israëlische Valentijnsdag

Friday, August 16, 2019 |  Arthur Schwartzman
Toe be'Av, de vijftiende dag van de Hebreeuwse maand Av, deze vrijdag dus, is in Israël een dag gewijd aan de liefde. Het is echter meer dan een Israëlische versie van Valentijnsdag (in het Hebreeuws: Yom Ha'Ahava, יום האהבה, Dag van Liefde), en heeft eigenlijk een veel diepere betekenis.

Toe be'Av heeft ook een religieuze basis in de ultra­orthodoxe gemeenschap, en het is gebruikelijk om dan matchmaking evenementen en huwelijks­ceremonies te houden. Er is veel vraag naar bloemen en chocolaatjes, koppels maken afspraakjes, om hun liefde voor elkaar te vieren. Is het echter de Israëlische Valentijnsdag? Wanneer is het begonnen, en wat symboliseert het werkelijk?

Toe be'Av komt kort na Tisha be'Av, de 9e dag van Av, een dag van rouw om de verwoeste tempels, het is dus een dag van herstel en hoop. Hij heeft een aantal symbolische betekenissen, maar de kern ervan is niet een romantische afspraak bij kaarslicht, maar een oproep om dieper in de Torah te duiken.

Toe be'Av wordt door Rabbi Gamliel in de Mishna genoemd: 'Er waren geen betere dagen voor het volk van Israël dan de vijftiende van Av en Yom Kippoer, want op deze dagen gaan de dochters van Jeruzalem gekleed in het wit uit en dansen ze in de wijngaarden. Wat zeiden ze: Jongeman, overweeg eens wie je kiest? Zet uw ogen niet op schoonheid, zet uw ogen op het gezin. Schoonheid is vals en genegenheid is leeg, maar een vrouw die in ontzag voor de Here God leeft, zij zal worden geprezen.''. (Ta'anit, hoofdstuk 4)

In die tijd was het oogstseizoen voorbij, het graan was al verzameld in graanschuren, de vruchten werden ook geoogst en opgeslagen in opslagplaatsen, en Joden waren nu vrij om zich dag en nacht aan de Torah te wijden, zoals Rashi de uitspraak van de Gemara interpreteerde: 'Wie nachten aaan de dagen toevoegt, om zich met de Torah bezig te houden - zal leven toevoegen aan zijn leven.

De dochters van Jeruzalem, die in dans naar de wijngaarden gaan om een echtgenoot te vinden, vormt misschien de verbinding van het feest met het meer seculiere of culturele aspect van wat we vandaag Yom Ha'Ahava noemen. Onder de praktiserende Joden heeft het echter meer betekenis. Yom Kippoer en Toe be'Av werden gebruikt voor matchmaking en verlovingen tussen de zonen en dochters van Jeruzalem: Deze twee dagen symboliseren, volgens de Joodse traditie, de betrokkenheid bij en het huwelijk van de Schepper met het volk Israël. Yom Kippoer - de dag waarop de tweede set 'stenen tafelen' aan Mozes werd gegeven op de berg Sinaï, waardoor het verbond werd gesloten - symboliseert de verloving, en Toe be'Av - de dag die de wedergeboorte markeert na de verwoesting van de Tempel op de 9e van Av - viert de realisatie van het huwelijk en de uiteindelijke verlossing, die door de Messias zal komen.

Er kan nog meer worden gezegd over deze feestdag, omdat de Talmoed zes gebeurtenissen van genade in de Joodse geschiedenis koppelt aan de 16e van Av, maar als Messias­belijdende Jood wil ik daar stoppen en me verwonderen over de betekenis van Christus in het Joodse denken en de Joodse traditie. De Messias is al gekomen, en het is Zijn tweede komst die we geduldig verwachten!

De illustratie van de dochters van Jeruzalem is een duidelijke verwijzing naar het visioen van Johannes in het boek Openbaring, waar de bruid op een dag bij haar bruidegom - Yeshoea Ha'Mashiach - zal worden gevoegd. Zijn lichaam is gedood, maar Hij is opgestaan, en het Jeruzalem van boven zal uit de hemel neerdalen, dan zullen er werkelijk geen betere dagen zijn voor het volk Israël, zoals Gamaliël, de leraar van de apostel Paulus, had gezegd.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Laatste uitgave

Ontvang uw - gratis - dagelijkse nieuws update

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.