De belangrijkste kwesties in de komende verkiezingen

Wednesday, August 14, 2019 |  David Lazarus
Terwijl de kwesties van godsdienst en Staat de regering ten val brachten, zijn dat niet de zaken die kiezers bij het kiezen van een politieke partij motiveren. Het belangrijkst vinden zij economische en sociale kwesties, en veiligheid en buitenlandse zaken.

Een maand voor de komende verkiezingen heeft het Israel Democracy Institute (IDI) een onderzoek uitgevoerd, om te bepalen hoe het Joodse publiek in Israël zal stemmen over kwesties van religie en Staat.

Een grote meerderheid van de Joodse Israëli's wil op de Shabbat zaken kunnen doen en toegang hebben tot het openbaar vervoer in bussen en treinen, wil trouwen in een civiele ceremonie als alternatief voor de vereiste orthodoxe bruiloft, en vereist ook militaire rekrutering van orthodoxe Joden. Deze kwesties zullen echter niet de uitkomst van de komende verkiezingen bepalen, zo blijkt uit het onderzoek.

Hoewel dit precies de kwesties zijn die crisis na crisis hebben veroorzaakt binnen de regeringscoalitie, wat heeft geleid tot een uiteenvallen van de regering en nieuwe verkiezingen, bleek uit het onderzoek, dat dit niet de kwesties zijn die de Israëli's op 17 september naar de stemhokjes zullen brengen.

Welke kwesties zullen de komende verkiezingen beslissen?
Als het niet deze brandende kwesties van Staat en religie in de Joodse natie zijn, wat zal dan bepalen op welke partij Israëli's over slechts enkele weken zullen stemmen? Het blijkt dat zelfs na al het gekibbel, rechtszaken, woede en media-obsessie, de twee belangrijkste onderwerpen voor de Joodse kiezers in de komende verkiezingen nog steeds sociaal-economische kwesties zijn en kwesties van veiligheid en buitenlandse zaken, niet van Staat en religie.

De ultra­orthodoxen vinden natuurlijk nog steeds kwesties op het gebied van religie en Staat van het allergrootste belang (67,5%). Echter, onder de Nationaal-religieuze Joden (zij die in de IDF dienen) en de traditionele Joden (niet-orthodoxe Joden die zich aan de Joodse tradities houden) zei bijna 50% dat de kwesties van veiligheid en buitenlandse zaken zullen bepalen op wie ze deze keer stemmen. Van de seculiere bevolking beschouwt 45,5% economische en sociale kwesties als de belangrijkste overweging bij de keuze van een partij.

Veranderingen in de status-quo met betrekking tot religieuze verordeningen die de Shabbat beschermen, koshere voedselwetten, huwelijkswetten en andere traditionele Joodse aspecten van het leven zijn belangrijk voor de seculiere meerderheid van de bevolking, maar niet belangrijk genoeg om te bepalen op welke partij ze stemmen in de komende verkiezingen. Slechts 15,5% van de Joodse Israëliërs vindt de kwesties met betrekking tot de scheiding, of integratie, van religie en Staat 'uiterst belangrijk'.
Dat is schokkend, gezien de volgende statistieken die in het onderzoek worden gemeld.

Rekrutering van orthodoxe Joden in het leger
68,5% van de Joden steunt 'het rekruteren van jonge ultraorthodoxe' Joden voor de militaire dienstplicht. 79% van de seculiere en niet-religieuze, 70,5% van de religieuzen, en 59% van de nationaal-religieuzen steunt dit. Van de ultra­orthodoxen is 91,5% tegen dit idee.

Openbaar vervoer op Shabbat
60% van het Joodse publiek is van mening dat het openbaar vervoer op de Shabbat in het hele land moet worden toegestaan, behalve in gebieden waar er een religieuze of ultraorthodoxe meerderheid is. Zoals verwacht bestaat er overweldigende verzet (97%) onder de ultra­orthodoxen, in tegenstelling tot aanzienlijke steun van het seculiere publiek (86%). 60% van de Joden steunt ook de opening van supermarkten op de Shabbat, behalve in gebieden met een religieuze of ultraorthodoxe meerderheid.

Het monopolie van het rabbinaat op kashroet
63% van alle Joden is voorstander van het opheffen van het monopolie van het opperrabbinaat op de kashroet (het beoordelen of voedsel kosher is), bij de seculieren is dit 89%, en de traditionele niet-religieuzen 70%.
Daarentegen is 95,5% van de ultra­orthodoxen, 63% van de nationaal-religieuzen en 48% van de traditionele religieuzen tegen de afschaffing van het monopolie van het opperrabbinaat.

Burgerlijk huwelijk
59,5% van alle Joden is voorstander van het burgerlijk huwelijk; 84,5% van de seculiere Joden; 68% van de niet-religieuzen, 41% van de religieuzen en slechts 22,5% van de nationaal-religieuzen zijn voorstander van het burgerlijk huwelijk voor de burgers die voor deze optie kiezen. Niet verrassend is 96% van de ultra­orthodoxen tegen het burgerlijk huwelijk.

Egalitair gebed bij de Westelijke Muur
Ongeveer de helft (51,5%) van het Joodse publiek in Israël is van mening dat egalitair gebed voor vrouwen en niet-orthodoxe denominaties moet worden toegestaan op een apart plein bij de Westelijke Muur, terwijl de meeste ultra­orthodoxen (98,5%), de meeste nationaal-religieuzen (72,5%), 60% van de religieuzen en 45% van de niet-religieuzen ertegen zijn. In feite is alleen de seculiere meerderheid (78%) voorstander van een dergelijke regeling.

Dit alles toont aan, dat de overgrote meerderheid van de seculiere Joodse Israëli's meer dan bereid is zich aan te passen aan de huidige status quo van het huidige Israël. Slechts een kleine minderheid van de seculiere Joden dringt aan op het veranderen van de brede consensus over het handhaven van de traditionele Joodse wetten zoals die vandaag in Israël bestaat. Zelfs onder de religieuzen weigert alleen de minderheid van de ultra-orthodoxen om compromissen te sluiten, en zal volgende maand voor meer religie in de Staat stemmen.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Laatste uitgave

Ontvang uw - gratis - dagelijkse nieuws update

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.