Bestookt Facebook Joodse kinderen met het evangelie?

donderdag 18 juli 2019 |  David Lazarus
Israëlische Joodse organisaties hebben Facebook aangeklaagd omdat er advertenties van de Messiaanse organisatie One for Israel op de Facebook-pagina's van Joodse kinderen geplaatst. Lokale Messiaanse bediening achter de Facebook-advertenties vertelt aan Israel Today dat het niets illegaals heeft gedaan.

Israëli's hebben een collectieve rechtszaak voor een bedrag van 250 miljoen Israëlische shekels (ruim 80 miljoen euro) aangespannen tegen Facebook, dat Messias­belijdende organisaties in staat stelt zich tot Joodse kinderen te richten om hen te bekeren tot het christendom.

Guy Ofir, een advocaat die de collectieve rechtszaak vertegenwoordigt, vertelde het Israëlische Channel 12 News, dat Messias­belijdende organisaties Facebook uitbuiten om Joodse minderjarigen te bekeren. 'Facebook stelt de Messias­belijdenden in staat om zich te richten op hun beoogde publiek op basis van leeftijd, geslacht en andere persoonlijke informatie die gebruikers op het Facebook-platform plaatsen,' aldus Ofir.

Facebook stuurt de volgende mededeling aan iedereen die de Messiaanse advertentie ontvangt en wil weten waarom deze op hun nieuwsstroom verschijnt: 'U ontvangt deze post omdat Yeshoea mensen van 13 jaar en ouder wil bereiken die in Israël wonen. Deze informatie is gebaseerd op jouw Facebook-profiel en op de plaatsen waar je verbinding hebt met het internet.'.

Ofir klaagde dat 'Facebook de zendelingen zelfs in staat stelt om zich te richten op kinderen die meer geneigd zijn om een mystiek wereldbeeld te hebben'. De Messias­belijdende Joden kunnen nu 'de ouders omzeilen en naar de intiemste plekken van het kind gaan, zoals hun kamers, waar wij ouders niet aanwezig zijn. Iedereen kan hun wereld binnengaan op Facebook, Instagram of Snapchat en voor financieel gewin in hun oren fluisteren. Meer nog, deze systemen weten ook wanneer onze kinderen het gevoeligst zijn en wanneer ze overstuur of bijzonder kwetsbaar zijn en meer openstaan (voor bekering tot het christendom),' beweerde Ofir.

De collectieve rechtszaak beweert dat de Messias­belijdende 'zendelingen' zich op een misleidende manier gedragen. 'De advertenties van de organisatie zijn zo opgebouwd dat het onmogelijk is om christelijke symbolen te zien. Een orthodox Joods kind kan dit zien en denken dat het materialen te zien krijgt van de Joodse religie, die hij of zij kent,' zei Ofir.

'We voeden onze kinderen allemaal op volgens de levensbeschouwing en de waarden die wij willen dat ze weten, en dat wat bij hen is op de meest intieme momenten, wanneer wij ouders er niet zijn, zijn Facebook, Instagram en Snapchat,' zei de advocaat van de aanklacht tegen Facebook.

Eitan Barr, directeur van One for Israel, de lokale Messiaanse bediening die de evangelische advertenties op Facebook publiceert, geeft toe dat ze sociale media gebruiken om Israëlische jongeren met het evangelie te bereiken, maar benadrukte tegenover Israel Today, dat 'wat we op Facebook promoten nooit inhoud zal bevatten die illegaal is voor jongeren'.

Advocaat Ofir geeft toe dat de collectieve rechtszaak, indien deze uiteindelijk wordt beoordeeld, jaren zal duren voordat hij kan worden opgelost in de rechtbanken.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.