Protest inwoners Eilat tegen sluiting luchthaven Tel Aviv

dinsdag 18 juni 2019 |  Dov Eilon
Enkele honderden mensen hebben maandag in Jeruzalem gedemonstreerd tegen de sluiting van de luchthaven Sde Dov in Tel Aviv, omdat dit het einde betekent van de binnenlandse vluchten tussen Eilat en het centrum van het land.

'Sde Dov is de zuurstof uit Eilat', 'Scheid ons niet van de rest van het land', stond op enkele borden van de demonstranten. (Foto: Yonatan Sindel/Flash90)

Binnen twee weken, op 1 juli, zal de luchthaven Sde Dov bij het strand van Tel Aviv zijn activiteiten staken. Ook het zich daar bevindende steunpunt van de Israëlische luchtmacht heeft zijn reguliere operaties gestaakt en maakt zich momenteel op om naar het militaire vliegveld van Chazor bij Ashdod te verhuizen.

Vooral de burgers van de stad Eilat aan de Rode Zee worden getroffen door de sluiting van de luchthaven van Tel Aviv, want Sde Dov is een binnenlandse luchthaven, voornamelijk voor vluchten tussen Tel Aviv en Eilat. Je kunt ook naar Haifa vliegen. Voor de inwoners van Eilat is het vliegtuig als een autobus. Het is het belangrijkste vervoermiddel om verbonden te zijn met het centrum van het land.

Nadat de stad Eilat in maart protesteerde tegen de sluiting van de luchthaven van Tel Aviv met een vier uur durende staking, werd gisteren gedemonstreerd voor het kantoor van premier Benjamin Netanyahu in Jeruzalem. Enkele honderden mensen hadden de lange reis uit de zomerstad Eilat ondernomen, om misschien op het laatste moment het stopzetten van hun verbinding met het centrum van het land te kunnen verhinderen.

In maart was de luchthaven Uvda in Eilat al gesloten, nadat de nieuwe luchthaven Ramon, zo'n 20 kilometer van Eilat, in bedrijf werd genomen. In plaats van comfortabel van de stad naar Tel Aviv te vliegen, moest men eerst met de auto, taxi of bus naar de nieuwe luchthaven reizen, waardoor de reistijd naar Tel Aviv aanzienlijk werd verlengd. En nu moet de Eilater het stellen zonder de luchthaven Sde Dov in Tel Aviv, die sinds 1938 bestaat. Vanaf 1 juli zullen de vluchten van Eilat, dus vanaf de luchthaven Ramon, landen op de luchthaven Ben Goerion in Lod. Van daaruit kun je met de trein of de bus naar Tel Aviv.

Dit is allemaal niet zo erg, zou je nu denken. Daar zal ook de 'normale reiziger' mee instemmen. Maar dat geldt niet voor de zieken uit Eilat. Het stedelijke Josef Tal-ziekenhuis kan niet alle vitale behandelingen aanbieden en stuurt zijn patiënten naar de ziekenhuizen in Tel Aviv. Elk jaar worden duizenden patiënten van Eilat naar Tel Aviv vervoerd. Tot nu toe was het vrij ongecompliceerd, want vanaf de luchthaven van Tel Aviv was het slechts een paar minuten naar het ziekenhuis. Maar als je eerst op de luchthaven Ben Goerion moet landen, zal de reis naar het ziekenhuis veel langer duren. En na de meestal niet korte behandelingen moeten de patiënten dezelfde dag nog terug naar Eilat. Hoewel deze patiënten gratis taxiritten van vliegveld Ben Goerion naar het ziekenhuis van Tel Aviv en terug werden beloofd, voelen ze zich geïsoleerd van Eilat.

Een ander probleem is, dat het ziekenhuis in Eilat afhankelijk is van specialisten uit het centrum van het land. In de eerste vlucht van Tel Aviv naar Eilat zitten meestal alleen professionals en specialisten, om een dag in het Josef Tal Ziekenhuis te werken, ze zijn onmisbaar. En veel van deze specialisten hebben het zieken­huis­manage­ment in Eilat al laten weten dat ze niet naar Eilat komen als ze de ingewikkelde route via de luchthaven Ben Goerion moeten nemen. Een harde klap voor het ziekenhuis en de patiënten.

Ook het toerisme in de stad wordt getroffen door de sluiting van de luchthaven van Sde Dov, zei de burgemeester van de stad Eilat, Moshe Yitzchak Halevi, die ook bij de demonstranten was. Hij is bang dat als de vluchten toch via luchthaven Ben Goerion gaan, de reizigers liever rechtstreeks naar Cyprus of Griekenland vliegen. Dat zou ook een ramp zijn voor de toeristische stad Eilat.

Een paar dagen geleden dreigde Halevi zelfs met opzegging van zijn lidmaatschap van de Likoedpartij, als de regering haar besluit om de luchthaven te sluiten niet zou heroverwegen. De burgemeester van Tel Aviv, Ron Huldai, sloot zich ook aan bij zijn collega.

Of de demonstratie van gisteren iets zal opleveren is meer dan twijfelachtig. Volgens de plannen had de luchthaven al lang geleden gesloten moeten zijn, een verdere vertraging lijkt onmogelijk. Het zou de Staat enorm veel geld kosten, omdat de eigenaren van de grond alleen maar wachten tot ze eindelijk kunnen beginnen met bouwen op hun land, wat voorheen onmogelijk was vanwege de nabijheid van de luchthaven. Als de luchthaven niet gesloten zou worden, dan zou dit juridische gevolgen hebben voor de Staat. De Staat zou een bedrag van 12 miljard shekel verliezen als de overeenkomsten werden verbroken.

Voor het terrein van Sde Dov is voor de komende jaren de bouw van niet minder dan 16.000 woningen gepland, en te noorden van de luchthaven zullen nog 14.000 woningen verrijzen.

Sinds gisteren heeft Israël echter een nieuwe minister van Vervoer, Bezalel Smotrich, van de Nationale Unie, die tot het rechtse blok behoort. Hij zei gisteren dat hij er alles aan zou doen om de sluiting van de luchthaven uit te stellen. We zullen uiterlijk over 12 dagen weten of het hem zal lukken.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.