Lag Ba'Omer geeft problemen en kansen

vrijdag 24 mei 2019 |  Arthur Schwartzman
Messiasbelijdende Joden en orthodoxe Joden zijn gewoonlijk verenigd in de viering van de religieuze feestdagen van Israël, omdat beide groepen de door God vastgestelde tijden erkennen. Maar Lag Ba'Omer, dat op woensdagavond en donderdag werd gevierd, is een scheidslijn tussen hen die in het licht wandelen en hen die hier in het Beloofde Land in de duisternis wandelen.

De officiële website van de Chabad Chassidim beschrijft Lag Ba'Omer zo:
'Lag BaOmer, de 33e dag van de Omer telling - dit jaar, 23 mei 2019 - is een feestelijke dag op de Joodse kalender. Het wordt gevierd met uitstapjes (waarop kinderen traditioneel met pijl en boog spelen), vreugde­vuren, optochten en andere vrolijke evenementen. Velen bezoeken de rustplaats (in Meron, Noord-Israël) van de grote wijze en mystieke rabbijn Shimon bar Yochai, die op deze datum is overleden.

'Rabbijn Shimon bar Yochai, die leefde in de tweede eeuw CE, was de eerste die openlijk de mystieke dimensie van de Torah onderwees, bekend als de Kabbala, hij is de auteur van de klassieke tekst van de Kabbala, de Zohar. Op de dag van zijn overlijden droeg rabbijn Shimon zijn discipelen op om de datum te gedenken als 'de dag van mijn vreugde''.

De tradities van Lag Ba'Omer, en alles wat te maken heeft met de viering en de pilgrimage naar de graven van de rechtvaardigen, zijn niet alleen in tegenspraak met de Bijbel, maar ook met de Joodse tradities, de Talmoed en zelfs met de beslissingen van de huidige rabbijnen.

Rabbijn Pachter schreef in een artikel voor het nieuwsportaal Ynet: 'Hoe is de dag van de dood van een tzaddik, waarvan gezegd wordt dat “de dood van de rechtvaardige even moeilijk is als de vernietiging van de Tempel”, hoe is dit een dag van vreugde en feesten geworden? Hoe wordt het graf, de meest onzuivere plaats onder de Joodse wet, een plaats van heiligheid, en waarom trekken de menigten van het Huis Israël zich niets aan van het verbod op het raadplegen van de doden [wanneer zij mensenmassa's] zien bidden tot de dode tsaddikim in plaats van tot God?

Het is de gewoonte, op Lag ba'Omer tientallen vreugdevuren aan te steken, ter herinnering aan het licht van Shimon bar Yochai. Wegens de hittegolf werd gewaarschuwd, voorzichtig te zijn met vuur.

Rabbi Eliezer Berland, die veroordeeld werd voor ernstige seksuele misdrijven, stak woensdagavond een vreugdevuur aan tijdens Lag Ba'Omer ceremonie op de berg Meron, waar Bar Yochai begraven ligt, ondanks protesten van het religieuze publiek voorafgaand aan de verwachte gebeurtenis.

Honderden verpleegkundigen werden naar de berg Meron gestuurd, waar 231 mensen moesten worden behandeld voor brandwonden, uitdroging en het inademen van rook. Zesentwintig mensen werden naar het Ziv-ziekenhuis in het nabijgelegen Safed vervoerd. In het hele land raakten nog veel meer mensen gewond bij de vieringen van Lag Ba'Omer.

Deze gewoontes hebben veel belangstelling, niet alleen bij de religieuze gemeenschap, maar ook bij de traditionele gemeenschap (de mesoratiim). Pilgrimage naar graven en eerbied voor de doden, die vaak de grens van verering overschrijdt, in feite heel gewoon in Israël, en het is niet beperkt tot Lag Ba'Omer.

Maar hoe verontrustend ze ook zijn, deze dagen kunnen dienen als kansen voor evangelisatie, omdat gelovigen in Yeshoea Joden van het licht van het vreugdevuur vandaan kunnen wijzen naar het licht van Christus en de Bijbelse waarheid.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.