Wetenschap: De auto-accu's opladen tijdens het rijden

Wednesday, May 22, 2019 |  Redactie Israeltoday.nl
Terwijl wereldwijd wordt gewerkt aan de ontwikkeling en bouw van elektrische auto's met zware accu's, een beperkte actieradius en een vrij lange laadtijd, ontwikkelt het Israëlische bedrijf ElectReon een systeem met elektromagnetische spoelen onder het wegdek, die de accu's tijdens het rijden opladen.

De ontwikkeling van het systeem door de start-up ElectReon begon in 2013, en kreeg in 2015 steun van het research- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie.

Bij het systeem wordt gebruik gemaakt van enkele basiswetten van de natuurkunde, die we ook in een transformator toepassen: stuur een wisselende elektrische stroom door een spoel, en hij veroorzaakt een wisselend magnetisch veld. Houd een draad bij het wisselende magnetische veld, en hij induceert een wisselende elektrische spanning, een wisselspanning. Zo kan elektrische stroom in een spoel een elektrische stroom in een andere spoel induceren, al staan ze los van elkaar. De eerste spoel – of eigenlijk een lange rij spoelen ingebouwd in het asfalt van het wegdek, de tweede spoel onder de auto, op korte afstand van het wegdek.

ElectReon-oprichter Oren Ezer legt uit, dat elektrische bussen met dit systeem veel goedkoper zullen zijn dan een elektrisch bus met alleen accu's: 'De elektriciteit zal afkomstig zijn van hernieuwbare energie die naar de weg wordt getransporteerd. Dit is een echt duurzame oplossing. Een accu voor een elektrische bus kan 300.000 dollar kosten en 5 ton wegen. Als je de accu verwijdert, is de bus veel lichter en verbruikt hij minder energie. Deze technologie is kostenbesparend. Als je het vergelijkt met dieselbussen, is het de helft van de prijs. Als je gewoon begint met het openbaar vervoer zal het geld besparen en dan kun je het openstellen voor taxi's. De terugverdientijd is kort.'

Een weggedeelte in noordelijk Tel Aviv werd in 2016 een van de eerste testprojecten, in samenwerking met de busmaatschappij Dan, gemeente Tel Aviv, universiteit Technion en met steun van het Israëlische ministerie van Vervoer. Over een afstand van 25 meter werden spoelen in de busstrook van een weg aangebracht. In het experiment, dat twee jaar duurde, bleek het systeem goed te werken en met een rendement van meer dan 80 procent energie over te dragen naar een spoel in het voertuig, op 20 cm boven de spoelen. Er zijn plannen om het experiment uit te breiden tot een kilometer.

Vorig jaar is ElectReon een samenwerking aangegaan met het Frans-Japanse autoconcern Renault-Nissan-Mitsubishi. Een elektrische auto van dit bedrijf zal hierbij geschikt worden gemaakt voor de 'elektrische weg'.

In Zweden heeft men vertrouwen in de 'elektrische weg'. Van de route tussen het vliegveld Visby en de stad Visby wordt 1,6 kilometer ingericht als elektrische weg, waarop een shuttlebus en een elektrische truck gaan rijden. Wanneer het systeem goed werkt in het Zweedse klimaat, overweegt Zweden om nog 2000 km elektrische weg aan te leggen.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuws­brief.

Laatste uitgave

Ontvang uw - gratis - dagelijkse nieuws update

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.