Hallelujah – een Eurovisiewonder

Tuesday, May 14, 2019 |  David Lazarus
Kijkend naar het Eurovisie Songfestival in Israël deze week, met artiesten in zwarte leren maillots die sensueel over het podium draaien en afgezaagde muzikale thema’s tentoonstellen, kon ik niet anders dan denken aan het schrille contrast met het Israëlische lied dat de wedstrijd veertig jaar geleden in 1979 won.

Afbeelding: De deelname van IJsland aan het Eurovisie 2019 Songfestival in Tel Aviv. (Hadas Parush / Flash90)

Hallelujah, het Israëlische lied dat in 1979 de prijs kreeg, is gebaseerd op Psalm 148. Dit was de eerste en laatste keer dat een godsdienstig lied het Eurovisiesongfestival won. Een unieke eer gereserveerd voor een uitzonderlijk volk.

Dat was niet eens de eerste keer dat Israël de wedstrijd, waar dit jaar naar schatting driehonderd miljoen kijkers uit de hele wereld naar zullen kijken, won. Het nummer A-Ba-Ni-Bi, uitgevoerd door Yizhar Cohen, stond in 1978 (een jaar voordat Hallelujah de wedstrijd won) op de eerste plaats van 23 landen.

Cohens winnende Israëlische liefdesliedje veroorzaakte problemen voor verschillende Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse landen die de wedstrijd op de televisie uitzonden. De meeste Arabische zenders beëindigden hun uitzending van de wedstrijd toen duidelijk werd dat Israël zou winnen. Jordanian TV sloot het programma af met een foto van een bos narcissen op het scherm. Later maakte het bekend dat de Belgische inzending (die als tweede eindigde) de winnaar was. Televisie in de Sovjet-Unie toonde alleen optredens van geallieerde landen, altijd met uitzondering van vertegenwoordigers van Israël.

Een jaar later (in 1979) won Israël opnieuw, terwijl het land de wedstrijd organiseerde in het International Convention Center in Jeruzalem. Sommigen noemden het een wonder, anderen de hand van God. Hallelujah is gecomponeerd door Kobi Oshratand en uitgevoerd door Milk and Honey. Het lied is gebaseerd op Psalm 148, waarin staat dat het hele universum de God van de hele schepping zal prijzen. Het gebed neemt ons mee van de hemel boven naar de zee en de afgrond en roept de hele natuur op, met de dieren, insecten en vogels, en tenslotte de mens om samen Hallelujah, Prijs de Heer, te zingen.

Het lied begint met ‘Hallelujah iedereen zal zingen’ en weerspiegelt de Bijbelse hoop dat niet alleen het Joodse volk, maar de hele wereld God zal prijzen.
Het refrein verandert hallelujah in een woord en een geloof dat alle mensen van de wereld met elkaar verbindt. Misschien heeft Israël daarom veertig jaar geleden wel gewonnen met het Hallelujah-lied? Probeerde God iets te zeggen door middel van dit prachtige lied dat de aandacht trok van een wereld die weigert Hem te erkennen? Hoe kun je anders begrijpen dat Israël, een veracht land (en zelfs geen deel van Europa!), de wedstrijd voor de tweede keer op een rij won met een Bijbelse lofzang voor de God van Israël?

Halleluja, inderdaad, God werkt op mysterieuze manieren.

Openingsrefrein voor Hallelujah, vertaald uit het Hebreeuws:

Hallelujah voor altijd
Hallelujah laat iedereen zingen
Met slechts één enkel woord
Harten zijn gevuld met dankbaarheid
En kloppen ook, wat een wonderlijke wereld.

Bekijk het originele optreden uit 1979 van Milk and Honey:

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.