Palestijns radicalisme gefinancierd door Europa

zondag 10 februari 2019 |  Tsvi Sadan
De Palestijnse Autoriteit heeft in 2018 een nieuw schoolcurriculum ingevoerd. Tsvi Sadan sprak namens Israel Today met Marcus Sheff, directeur van het Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (IMPACT-se) over het curriculum.

IMPACT-se heeft de afgelopen twintig jaar wereldwijd lesprogramma’s onderzocht. Het onderzoek is gebaseerd op de standaardeisen voor vrede en tolerantie van de UNESCO. Volgens Sheff voldoen de Palestijnen niet aan de vereisten van de UNESCO. Bovendien is het nieuw doorgevoerde curriculum radicaler en nog meer antisemitisch geworden dan de lesprogramma’s die na de Oslo-akkoorden van 1993 werden ingevoerd.

Tsvi: Israëlische organisaties die alle schoolboeken beoordelen komen tot de conclusie dat de teksten in Palestijnse schoolboeken steeds radicaler worden? Komt u tot dezelfde conclusie op basis van de UNESCO criteria?
Sheff: Ja. De conclusies zijn eenduidig. In 2016 begonnen de Palestijnen, met financiële hulp van Europese landen, met het ontwikkelen van een compleet nieuw curriculum. Het huidige curriculum is nog radicaler dan het vorige. We constateerden drie belangrijke punten die afwijken van de standaardeisen van de UNESCO.

Allereerst ontbreekt het onderwerp vrede als mogelijke oplossing van het conflict.
Ten tweede zijn alle eerdere vermeldingen van historische Joodse aanwezigheid in het land uit het curriculum geschrapt.
Ten derde zien we een intense radicalisering in het nieuwe curriculum, gerelateerd aan de islamitische jihad, en wordt het zogenaamde martelaarschap verheerlijkt.

Je ziet het in de schoolboeken voor alle verschillende leeftijdsgroepen en in alle vakken terugkomen. Dus niet alleen maar bij geschiedenis of aardrijkskunde, maar ook in biologie- en wis- en natuurkundeboeken. Om een voorbeeld te geven, wanneer er onderwijs wordt gegeven over de Tweede Bewegingswet van Newton, wordt dat onderwijs gekoppeld aan een illustratie van een Palestijnse jongen die met een katapult een steen slingert naar een Israëlische soldaat. Zo leren de kinderen bijvoorbeeld ook dat het bloedbad tijdens de Olympische spelen in München een vorm van legitiem verzet was tegen een ‘zionistisch doelwit’.

Dit soort voorbeelden zijn niet toevallig. Hier is sprake van een duidelijke strategie die het Palestijnse ministerie van Onderwijs volgt om Palestijnse kinderen te radicaliseren. De PA wil deze kinderen voorbereiden op oorlog, zodat wanneer het Palestijns leiderschap denkt dat het de juiste tijd is om het geweld weer te laten toenemen, de kinderen bereid zijn om offers te brengen in de strijd om een Palestijnse staat van de rivier tot aan de zee. Deze uitdrukking, ‘van de rivier tot aan de zee’, wordt eindeloos herhaald.

Tsvi: Is deze vijandigheid alleen gericht tegen Israël, of tegen de Joden in het algemeen?
Sheff: Het gaat om puur antisemitisme. Er wordt bijvoorbeeld geleerd dat de Joden hebben geprobeerd om Mohammed te vermoorden, en dat Joden onder Haram el Sharif (het Tempelplein) aan het graven zijn om ervoor te zorgen dat de Rotskoepel en de Al- Aqsa-moskee zullen instorten. De schoolboeken staan vol van dit soort aantijgingen.

Dit artikel verscheen in zijn geheel in het februarinummer van het Israel Today Magazine. Klik hier voor een abonnement.

Laatste uitgave

Ontvang uw - gratis - dagelijkse nieuws update

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.