Joden delen overal hun geloof in de Messias

donderdag 1 november 2018 |  Charles Gardner
Maandagochtend werd ik wakker met het geluid van de mobiele telefoon van mijn vrouw, die ons meer nieuws brengt van vrienden in Zuid-Afrika, die ons op de hoogte houden van wat de Heer daar - en elders – doet. Deze keer in de vorm van een YouTube-video die mijn dag echt goed maakte.

Het was het getuigenis van een jonge Joodse vrouw uit Israël, die als kind was misbruikt en zich later bijna verdronk in alcohol om de pijn van haar strijd te verzachten. Uiteindelijk overwoog ze om zelfmoord te plegen, terwijl ze op haar motor reed en tot God bad: 'Ik wil niet meer leven; ik wil dat u mijn leven neemt'.

Op dat moment werd ze plotseling omhuld door wat ze alleen maar kon omschrijven als een goddelijke aanwezigheid van liefde en hoop die van top tot teen door haar lichaam ging. Ze wist dat het God was en wilde wanhopig meer weten. daarom zocht ze allerlei soorten 'spirituele verlichting' op, inclusief boeddhisme en waarzeggerij, maar zonder resultaat. Geen daarvan was de bron van haar overweldigende ervaring van de warmte van Gods liefde.

Na een jaar zoeken, pakte ze een krant op en las ze een uitnodiging voor een vrijwilliger op een boerderij waar gratis onderdak zou worden geboden. Ze schreef zich hiervoor in en ontdekte dat deze werd gerund door gelovigen in Yeshua (Hebreeuws voor Jezus), en het was daar dat ze de levende God leerde kennen die haar leven op die motor had gered. 'Ik weet dat Yeshua leeft', zegt ze met volledig vertrouwen en zekerheid.

De schoonheid en het wonder van de relatie die ze nu met Jezus heeft, kwam tot uitdrukking in elke lettergreep die ze uitsprak terwijl ze gewoon gloeide van vreugde en verwondering over het nieuwe leven dat ze nu leeft en gepassioneerd deelt met anderen.

Dit is het soort dingen dat ik afgelopen weekeinde probeerde over te brengen op een bijeenkomst in Londen - dat Joden overal hun geloof in Jezus, hun Messias, delen en dat dit een teken is van Zijn spoedige terugkeer.
Het laat ook zien waarom Paulus zegt dat hij zich niet schaamt voor het evangelie 'omdat het de kracht van God is die redding brengt aan iedereen die gelooft: eerst aan de Jood, dan aan de niet-Jood'. (Romeinen 1:16)

Het waren de Joden die ons voor het eerst het evangelie brachten. Door de kracht van de Heilige Geest, ontvangen op de Pinksterdag, brachten Joodse evangelisten de boodschap van Jezus over de hele bekende wereld, waardoor die als een lopend vuurtje werd verspreid - zelfs onder zware vervolging.

Daarom hecht de Bijbel er zoveel belang aan dat de niet-Joden de Joden voor Jezus bereiken (zie ook Romeinen 10:1) - niet alleen omdat het tijd is om hen terug te betalen (d.w.z. we zijn het hun verschuldigd - zie Romeinen 15:27), maar ook omdat ze er echt iets mee doen als ze het krijgen! Als ze een ontmoeting met God ervaren door Zijn Zoon Jezus, graven ze geen gat en maken er een gedenkteken van; ze gaan er mee aan de slag - net als onze jonge vrouw.
Daarom dwingen ze - ondanks hun nog steeds relatief kleine aantal in Israël - zowel de overheid als de media om rechtop te gaan zitten en er aandacht aan te geven.

Ja, ik ben me er terdege van bewust dat de Israëli's over het geheel genomen als natie de Heer nog niet volledig volgen, maar er is al een Gideonsleger van gepassio­neerde gelovigen die barsten van de energie, terwijl ze hun tijd en middelen investeren in het verspreiden van het evangelie. We moeten hen aanmoedigen en voor hen bidden.

'Want als hun afwijzing (d.w.z. Jezus' dood) verzoening aan de wereld heeft gebracht, wat zal dan hun aanvaarding zijn dan leven uit de dood?' (Romeinen 11:15). '....Als hun overtreding rijkdom voor de wereld betekent en hun verlies rijkdom voor de heidenen betekent, hoeveel meer rijkdom zal hun volledige opname brengen!
Ze zijn niet alleen Gods 'kostbaar bezit' (Psalm 135:4), maar ze zijn ook potentieel de rijkste hulpbron van de kerk!

Charles Gardner is auteur van Israel the Chosen (Amazon); Peace in Jerusalem (olivepresspublisher.com); en A Nation Reborn (Christian Publications International)

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.