Analyse: Hoe de media Hamas kritiekloos napraten

maandag 11 juni 2018 |  Yochanan Visser
De Amerikaanse ambassadeur in Israël, David Friedman, bekritiseerde deze week fel de internationale media voor het feit dat zij gedurende de afgelopen twee maanden in hun verslagen over de rellen aan de grens van Gaza een ‘echo’ waren van Hamas en andere Palestijnse organisaties.

‘Bij alle kritiek die Israël heeft gekregen, heeft niemand de minder dodelijke middelen genoemd waarmee Israël zich de laatsten vier weken zou hebben kunnen verdedigen. (...) Als wat er is gebeurd niet klopt, wat klopt er dan wel? Het lijkt mij dat in deze journalistieke omgeving negen van de tien artikelen die geschreven worden over het Gaza-conflict, kritisch zijn over Israël’, betoogde Friedman tijdens een conferentie in Jeruzalem, georganiseerd door The Media Line.
‘Er is spanning tussen het zo snel mogelijk publiceren en het zo accuraat mogelijk publiceren,’ vervolgde de Amerikaanse diplomaat. Hij voegde toe dat ‘niemand in de media zomaar behoort na te praten,’ aangezien de journalistiek op nauwkeurigheid behoort te zijn gebaseerd.

Terwijl Friedman sprak, publiceerde Townhall een column geschreven door Marina Medvin, die CNN beschuldigde van het verspreiden van ‘nepnieuws’ over Hamas’ gewelddadige pogingen om Zuid-Israël te infiltreren en te terroriseren.
CNN-verhalen zijn propagandistische kunst. Een verhaal over maandenlange voortdurende aanvallen op de Israëlische grens en infrastructuur door terroristen en hun rekruten, wordt een verhaal van een verpleegster die is omgekomen als gevolg van een Israëlische overdreven reactie op wat CNN omschreef als “grotendeels ongewapende” “protesten”, een herhaling van terroristische aantijgingen van Hamas,’ schreef Medvin.
Vervolgens gaf zij twee voorbeelden van hoe CNN Hamas in Gaza napraat.

In het geval van de dood van een Palestijnse baby in mei, meldde CNN dat Israël verantwoordelijk was voor de dood van het kind, van wie Palestijnse Arabieren beweerden dat het was overleden door het inademen van traangas tijdens een van de gewelddadige protesten langs de grens met Gaza.
‘Blijkt dat dit een leugen is,’ schreef Medvin. Zij voegde toe dat ‘de baby van de lijst van Palestijnse doden werd verwijderd, omdat het kind stierf aan natuurlijke oorzaken die geen verband hielden met Israël of de Mars van de Grote Terugkeer.’
De baby leed ‘aan patent ductus arteriosus, een aangeboren hartkwaal die in het algemeen als een gat in het hart wordt omschreven,’ meldde de New York Times vorige maand.
Het dode lichaam van het kind werd vervolgens door een 11-jarige oom naar de Israëlische grens gebracht, terwijl de vader van het kind in de media over de doodsoorzaken van zijn kind loog om enkele punten te scoren in de cognitieve oorlog tegen Israël.
CNN corrigeerde haar berichtgeving over de dood van de baby niet, en de organisatie trok ook de valse beschuldiging niet in, dat IDF-militairen verantwoordelijk waren voor de dood van de baby.

Dan is er het geval van Razzan al-Najjar, een twintigjarige paramedicus die volgens Palestijnse bronnen tijdens de gewelddadige protesten van vorige week door Israëlische sluipschutters is doodgeschoten.
Vrijwel alle media publiceerden opnieuw de beweringen van Hamas en het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid in Gaza, dat Al-Najjar is omgekomen door een schot van een Israëlische scherpschutter, terwijl ze probeerde te zorgen voor gewonde mensen langs het grenshek.

De Israëlische blogger Aussi Dave heeft zich echter verdiept in de informatie die Palestijnse bronnen sinds het vermeende incident hebben verspreid.
Zijn artikel op de Israellycool-blog opent met de stelling dat de Palestijnse ‘versie van gebeurtenissen niet consistent is en ernstige twijfels oproept over de waarachtigheid van hun beweringen’. Pro-Palestijnse media en organisaties hebben gezegd dat Israëlische sluipschutters de verpleegster in de rug of in de borst hebben geschoten, afhankelijk van aan wie je het vraagt.
TRT World zond zelfs een video uit waarop afgebeeld zou zijn dat al-Najjar een kogelwerend persvest droeg nadat zij was neergeschoten. Andere verpleegsters worden gezien wanneer zij het vest verwijderen, terwijl TRT bericht: ‘Israëlische troepen hebben haar vermoord.’
Een kogelwerend vest verhindert echter het binnendringen van kogels. En de TRT video toont duidelijk dat de kleren van de verpleegster, waarvan Electronic Intifada beweerde dat ze haar duidelijk als verpleegster identificeerde, niet doordrenkt waren met bloed, zoals men verwacht zou kunnen hebben wanneer iemand door een kogel in de borst is geraakt.

Palestijnse bronnen publiceerden later foto’s van met bloed doordrenkte kleren die naar verluidt aan al-Najjar behoorden, maar zoals de TRT-video laat zien, droeg de Palestijnse verpleegster deze kleren niet.
Een andere foto die door Palestijnse bronnen wordt vrijgegeven toont Razzan al-Najjar die haar handen omhoog houdt en een rode hoofddoek (Hijab) draagt terwijl zij het grenshek nadert. Maar een foto die naar verluidt is genomen nadat ze was neergeschoten, toont twee dingen die in tegenspraak zijn met andere foto's. Eerst droeg ze een zwart met paarse hoofddoek, maar op een andere foto lijkt ze plotseling een sneeuwwitte verpleegstersjas zonder bloed te dragen.
Dinsdag publiceerde de IDF de resultaten van zijn vooronderzoek naar het incident en maakte officieel bekend, dat zijn strijdkrachten niet op Razzan al-Najjar hebben geschoten.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.