Postzegels: 50 jaar Israëlische televisie

woensdag 7 maart 2018 |  Redactie Israeltoday.nl, Benny Uri
Israël heeft begin februari een postzegel uitgegeven, gewijd aan het 50-jarig bestaan van de Israëlische televisie, meldt de Israëlische Filatelistische Dienst. Op de zegel staan de logo's van diverse televisie­shows afgebeeld: Amud Ha' Esh, Sammy en Susu, Nikui Rosh, Mabat La' Hadashot en Psuko Shel Yom.

De zesdaagse oorlog in 1968 vergrote niet alleen het grondgebied van de Staat Israël, maar bracht ook honderdduizenden Arabische inwoners mee die tot dan toe waren blootgesteld aan televisie-uitzendingen uit Arabische buurlanden.

Dat was een van de motieven achter het besluit van de Israëlische regering, na vele jaren van besluiteloosheid over de oprichting van een nationale publieke televisieomroep die in het Arabisch zou uitzenden naar de inwoners van de gebieden. Het doel was om de propaganda tegen te gaan die van over de grens werd uitgezonden.

Het proces verliep snel omdat de IDF-parade in Jeruzalem op 20 mei 1968, de twintigste Onafhankelijkheidsdag van Israël, werd uitgekozen als de eerste uitzending. Het was een race tegen de klok om professionele mankracht en apparatuur aan te trekken, voor uitzendingen en opnames die tot dan toe in Israël niet bestonden. Dat was een eenmalige uitzending, de reguliere uitzendingen begonnen pas drie maanden later, in augustus 1968. Aanvankelijk werden er drie keer per week uitzendingen uitgezonden, rond de nieuwsuitzending Mabat La' Hadashot - het enige programma dat continu werd uitgezonden tot de sluiting van de Israel Broadcasting Authority.

De eerste 25 jaar was Israel Television, dat ook wel de 'General Television' en uiteindelijk 'Channel One' werd genoemd, het enige kanaal. Het had kijkcijfers die vandaag onmogelijk lijken: de populairste shows werden door 70 tot 90 procent van de kijkers bekeken. De centrale nieuwsuitzending Mabat La' Hadashot was in die jaren een element van sociale samenhang, dat vaak bepalend was voor de politieke, economische, sociale en culturele agenda.

Andere voorbeelden die de hoekstenen waren van het kanaal waren: Kolbotek - een consumenten magazine dat bureaucratische en consumentenproblemen aan het licht bracht en ook een zeer hoge kijkerscore had; Amud Ha' Esh - een programma dat de geschiedenis van het zionisme liet zien, van zijn ontstaan tot de oprichting van de Staat Israël, een programma's dat veel reacties en discussie veroorzaakte; Nikui Rosh - een satirisch programma dat elke week de regering op de hak nam.

De nationale zender moest in zijn uitzendingen alle aspecten van de bevolking weergeven op het gebied van nieuws, sport, religie, religie, kinderen, documentaires, entertainment en drama. Het televisie-archief herbergt honderdduizenden artikelen, films, series, programma's en uitzendingen die het leven van de Staat Israël in de afgelopen vijftig jaar documenteren. In die jaren kregen enkele medewerkers van Channel One de Israëlprijs.

Door de oprichting van kabel-, satelliet- en commerciële netwerken kwam de eerste concurrentiestrijd om het hart van de kijker en de meeste kijkers lieten Channel One in de steek, totdat deze uiteindelijk in mei 2017 werd gesloten na de sluiting van de Israel Broadcast Authority op grond van een wet die door de Knesset was aangenomen. De zender werd opgevolgd door de nieuwe omroep KAN.
(Publicatie i.s.m. Vereniging Nederland-Israël Philatelie).

Laatste uitgave

Ontvang uw - gratis - dagelijkse nieuws update

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.