Israëlische ambassade in China is ongekend populair

Friday, March 31, 2017 |  Yossi Aloni
De website van de Israëlische ambassade in China op het Chinese sociale netwerk (Wibu) is de populairste van alle buitenlandse ambassades met 1,9 miljoen volgers. De Canadese ambassade volgt met 1,13 miljoen volgers, en Amerikaanse ambassade heeft slechts ruim 1 miljoen volgers.

Op de vierde plaats komt de Braziliaanse ambassade met een half miljoen volgers, op de vijfde plaats de Japanse ambassade met minder dan een half miljoen volgers, gevolgd door Zuid-Korea met 396.000, Cuba met 289.000, Frankrijk op de negende plaats met 255.000 volgers, en de Russische ambassade staat op de tiende plaats met 167.000 volgers. Buitenlandse ambassades in China begrijpen niet hoe de Israëlische ambassade deze populariteit bereikt.

Het sociale media-netwerk Wibu heeft 600 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan er ongeveer 300 miljoen actief zijn.
Een artikel getiteld 'Wat is nieuw in Wibu' probeerde te analyseren wat de Israëlische ambassade in China zo populair maakt. Het antwoord is dat de Chinese burgers in het algemeen een zeer positieve houding ten opzichte van Israël hebben. Daarnaast werden de activiteiten van de ambassade in Beijing en het Consulaat-Generaal in Shanghai alom gewaardeerd.
Een ervan was toen het consulaat in Shanghai een videoclip publiceerde van honderden Israëli's (waaronder premier Netanyahu) die borden vasthielden met in het Chinees een dankwoord aan het Chinese volk, voor de bescherming die ze de Joden gaven tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na het overlijden van de vroegere Israëlische president Shimon Peres, bezochten een half miljoen volgers de website van de ambassade en betoonden hun medeleven, Peres vererend als een grote vriend van China.

Een aantal artikelen over de Israëlische ambassade werden in de Chinese media en door verschillende vooraanstaande Chinese bloggers gepubliceerd.

Op de website van de Israëlische ambassade staan onder andere afbeeldingen van de Golanhoogten, foto's van Tel Aviv bij nacht, van de Oude Stad van Jeruzalem, historische informatie over Israël, een lijst van de populairste namen in Israël, een verklaring van Chanoeka en soefganiot (oliebollen met jam), foto's van het blussen van de branden die recentelijk Israël teisterden, veel berichten over Israëlische innovatie, uitleg over de werking van Shabbatsliften, verklaringen waarom Israëlische koeien de meeste melk per koe in de wereld geven, berichten over de Israëlische culinaire scene, over Chinese bloggers die het land bezoeken, en nog veel meer.

De website is nauwgezet in het onderhouden van contacten met zijn volgers en voert ook bekroonde campagnes uit, adverteert met Dode Zee producten, Israëlische wijn, magneten, tickets voor Israëlische culturele evenementen en zelfs vliegtickets naar Israël. De website had onder andere een quiz met vragen zoals hoeveel Israëlische steden de Chinese volgers kennen, hun favoriete Israëlische gerechten, enzovoorts.

In het kader van een november vorig jaar gesloten visum-overeenkomst tussen Israël en China, werden een aantal deelnemers naar Israël overgevlogen in een online campagne, in samenwerking met het ministerie van Toerisme, El Al, Hainan en Dan Hotels. De ambassade vroeg ​​bezoekers om video's te sturen waarin Israël wordt uitgelegd. In reactie daarop werden honderden video's ontvangen, waaruit vier winnaars werden gekozen, die een vliegticket en een verblijf in een Israëlisch hotel kregen.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.