Nieuwe Westelijke Muur voor niet-traditionele Joden

dinsdag 9 februari 2016 |  Tsvi Sadan
Na vele jaren van overleg heeft de Israëlische regering aan niet-traditionele Joden toestemming gegeven om te bidden zoals zij dat willen bij de Westelijke Muur, de heiligste plaats van het Jodendom.

Duizend jaar lang baden Joden op de traditionele manier – mannen en vrouwen gescheiden – bij het nog resterende deel van de Herodiaanse steunmuur van het Tempelplein, bekend als Klaagmuur, Westelijke Muur of כּוֹתֶל Kotel. Sinds de jaren 1980 hebben Reform en Conservatieve Joden deze consensus bestreden door erkenning te eisen van hun recht om te bidden zoals zij dat willen.

Hoewel het om een beperkt aantal niet-traditionele Joden gaat, waarvan de Women of the Wall (foto) de bekendste groep is, hebben zij er de Israëlische regering uiteindelijk van overtuigd om hen het zuidelijke deel van de westelijke steunmuur van de Tempelberg (foto onder) toe te wijzen.

Dat betekende een bitter compromis voor de opperrabbijn van de Westelijke Muur, die de nieuwe regeling 'de minste van twee kwaden' noemde.
De rabbijn verklaarde, dat 'sinds deze marginale en onstuimige groep van de Women of the Wall zijn media-campagne begon, de Westelijke Muur is verandert van een plaats die verenigt in een worstelarena. Het zal jaren duren om de heiligschennis, die deze groep heeft veroorzaakt, te herstellen. (…) Deze nieuwe regeling is het resultaat van juridische beperkingen en angst voor verdere escalatie in dit gevecht om de heilige muren af te breken. Het zal jaren duren om de heiligschennis, die deze groep heeft veroorzaakt, te herstellen. We moeten doen wat we kunnen om deze afschuwelijke zaak achter ons te laten.'

Reform rabbijn Uri Regev was er ook niet zo blij mee. 'We spreken over pijnlijke compromissen. Terwijl de orthodoxen de traditionele Westelijke Muur blijven gebruiken, zullen de liberale Joden naar Robinson's Arch [het zuidelijke deel van de muur] moeten reizen,' klaagde hij.

Het nieuwe gebied, Azarat Yisrael genaamd, moet komen in de archeologische tuin aan de zuidelijke voet van de Tempelberg. Het toekomstige gebedsplein zal rond de archeologische site worden gebouwd en een eigen aparte ingang hebben. Met andere woorden: de Israëlische regering heeft feitelijk een nieuwe heilige plaats geschapen voor niet-traditionele Joden, die gescheiden zal zijn van de Westelijke Muur.

Het is geen wonder dat zelfs tolerante rabbijnen zoals Chim Navon dit een onhandige en dure overeenkomst vinden die niets zal oplossen. Hij waarschuwt er terecht voor, dat de botsingen - door de niet-orthodoxen aangesticht met het opperrabbinaat - bedoeld waren om een bepaald vrijzinnig wereldbeeld op te leggen. Daarom zullen zulke confrontaties niet eindigen met een nieuw gebedsplein, maar zich richten op nieuwe zaken.

Navon noemde ook de kwestie van het recht van minderheidsgroeperingen om hun handelwijze op te dringen op de openbare ruimte, die niet gemakkelijk kan worden verdeeld.
De Westelijke Muur, zo betoogt hij, is een nationaal symbool; niemand heeft het recht om er een ​​stuk af te snijden voor zichzelf. De Westelijke Muur kan niet in gelijke delen worden verdeeld, en de vraag naar een egalitaire heilige plaats kan alleen maar leiden tot gelijkheidsgeschillen waarbij, in naam van de rechten van minderheden, verzoekschriften aan het Hooggerechtshof tot absurditeiten kunnen komen. Het zal niets waardevols opleveren wanneer het gezond verstand toegeeft aan een discussie over rechten, zei hij.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Laatste uitgave

Ontvang uw - gratis - dagelijkse nieuws update

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.