Europa boycot? Dan richt Israël de blik naar het oosten

vrijdag 27 november 2015 |  Yossi Aloni
Het eerste Israëlische voedselfestival in Taiwan kan het Israëlische antwoord zijn op het Europese labelen van Israëlische producten. 25 Israëlische bedrijven zullen zo'n 200 verschillende soorten voedsel en drank aan het publiek presenteren en verkopen in de vijf winkels van de prestigieuze supermarkt City Super.

Het voedselfestival, een initiatief van het Taiwanese kantoor van het ministerie van Economie en Handel en het Israel Export Instituut, is onderdeel van een gezamenlijke inspanning om door te breken naar nieuwe markten in Oost-Azië. Bovendien heeft de directeur-generaal van het ministerie, Amit Lang, in Osaka in Japan een kantoor van het ministerie geopend.

In het eerste voedselfestival waaraan Israël deelnam, waren Israëlische olijven, specerijen, tahini, halva, verse salades en nog veel meer te vinden. Bij de aanwezige bedrijven waren bekende merken zoals Neviot mineraalwater, Prigat vruchtensappen, Wissotzky Thee en Salt of the Earth. Er waren ook bedrijven met unieke Israëlische producten zoals de Ta'am VaReach kruidenhandel met zijn authentieke middenoosterse specerijen, Matza brood van bakkerij Aviv, evenals Israëlische wijnen en honing. Gourmet to Go presenteerde Couscous, Falafel en andere kant-en-klare gerechten.

Super City is een bekende supermarktketen, opgericht in Hong Kong, die actief is op verscheidene Aziatische locaties waarvan vijf in de Taiwanese hoofdstad Taipei. Deze supermarktketen is gespecialiseerd in vers fruit en groenten. De keten houdt regelmatig voedselfestivals en heeft veel invloed bij de introductie van nieuwe smaken en onbekende producten bij de locale bevolking.

Door zijn eerste deelname aan het voedselfestival kon Israël voor de eerste keer zijn producten op de Aziatische markt introduceren. De handelsattaché van het Taiwanese kantoor van het ministerie van Economie en Handel, Doron Hamo, zei: 'Dit is de eerste stap bij het introduceren van Israëlische producten in Azië, dat nog kennis moet maken met de verscheidenheid van Israëlische smaken.
Ondanks de culturele verschillen in smaak, zien we een groot potentieel, en net zoals deze smaken aansloegen in Europa, zullen zij ook aantrekkelijk zijn voor de Aziatische smaak. Succes in Taiwan, bekend om zijn gevarieerde eetcultuur, zal belangstelling wekken bij zijn buurlanden, China, Korea en Japan.'

De manager Food & Beverage van het Israël Export Instituut, Caroline Nave, verklaarde 'in het licht van de duidelijke noodzaak om ons op diverse exportmarkten te richten, zijn we in de afgelopen jaren getuige geweest van gevarieerde export naar oosterse markten. We zijn vooral getuige geweest van een groeiende Aziatische belangstelling in de Israëlische voedselindustrie. In de eerste helft van 2015 steeg de export van voedsel en dranken met 12 procent. De Taiwanezen zijn vooral geïnteresseerd in gezond en oosters voedsel dat meer bij hun levensstijl past. De volgende stap wordt agressieve marketing van dergelijke producten naar Taiwan.'

En alsof dit nog niet genoeg is, zijn onlangs importeurs van voedsel uit de Filippijnen, Vietnamese eigenaren van supermarkten en Chinese inkopers van geselecteerde bedrijven uitgenodigd om Israël te bezoeken.

Auto-industrie
De auto-industrie van het Oosten is ook geïnteresseerd in nieuwe Israëlische technologieën en innovaties. Amit Lang leidde onlangs een delegatie van elf Israëlische bedrijven uit de auto-industrie, die vertegenwoordigers van Honda, Suzuki, Daihatsu, Panasonic en Datsun ontmoette. Voor de eerste keer ontmoette de delegatie de reus onder autofabrikanten, Toyota.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.