Hoe heilig is de Al-Aqsa moskee voor moslims?

zondag 20 september 2015 |  Tsvi Sadan
De rellen op de Tempelberg tijdens Rosh Hashanah hebben opnieuw aangetoond, dat de islamitische heilige plaatsen regelmatig ten dienste van de militante islam worden gebruikt.

De sintelblokken en stenen die lagen opgestapeld in de Al-Aqsa moskee – de derde heiligste plaats van de islam - en die de gebedstapijten hebben veranderd in vieze kleedjes, herinneren ons sterk aan de grote verschillen tussen het islamitische en het christelijke concept van wat heilig is. Vanuit een islamitische visie zijn vuile tapijten slechts een kleine prijs in de heldhaftige poging om de heilige plaats te beschermen tegen het veel grotere vuil van ongelovigen.

Op 17 oktober 2014 riep de Palestijnse leider Machmoud Abbas zijn medemoslims op om te doen wat ze kunnen om te voorkomen dat Joden de Tempelberg betreden. De reden die hij hiervoor gaf was dat 'zij geen recht hebben om die te betreden en ze hebben geen recht om ze [de moskeeën] te verontreinigen.'

Ook op Rosh Hashanah van 2010 zond de Palestijnse staatstelevisie een 'documentaire' uit, waarin de verteller verklaarde: 'Zij [de Israëli's] weten zeker dat onze [Palestijnse] wortels dieper zijn dan hun nepgeschiedenis. Vanaf ons balkon kijken we naar [islamitische] heiligheid evenals naar zondigheid en bezoedeling [Joden biddend bij de Klaagmuur]."

Deze angst voor Joodse bezoedeling verschijnt regelmatig in de Palestijnse politieke cartoons zoals die hieronder, getiteld 'Al-Aqsa wordt verkracht'. Palestinian Media Watch (PMW), een Israëlisch onderzoeksinstituut dat de Palestijnse media en maatschappij monitort, heeft dagwerk aan het vertalen van zulke haatdragende boodschappen over de Joden.


De bezorgdheid van moslims over de aanwezigheid van Joden op de Tempelberg wakkert al sinds de jaren 1920 de haat tegen de Joden en Israël aan.

In de tijd van het Ottomaanse Rijk had de Westelijke Muur of Klaagmuur weinig of geen religieuze betekenis voor moslims. De eerste die beweerde dat de Muur op een of andere manier betekenis heeft voor moslims was Amin al-Hoesseini, die op de vrije toegang, die Joden onder het Britse bestuur hadden tot deze plaats, reageerde met de bewering, dat het hier was dat Mohammed zijn wonderbaarlijke vliegende ros Al-Buraq had vastgebonden, tijdens zijn veronderstelde nachtelijke reis van Mekka naar Jeruzalem.

Al-Husseini beoogde met het uitbuiten van een overigens marginale plaats voor moslims, de Arabische wereld te motiveren om te strijden tegen de Joden, die hij beschreef als samenzweerders die de Al-Aqsa moskee willen vernietigen. Zijn plan had voor het eerst succes in 1920 met een pogrom, die uitbrak na geruchten dat de Joden het plan hadden om een tempel te bouwen op de plaats van de Al-Aqsa, te beginnen met de Westelijke Muur. Honderden Joden werden gedood, gewond en beroofd tijdens deze verschrikkelijke gebeurtenis.

Vandaag hoor je hetzelfde gerucht, en het werkt goed voor de islamitische jihad tegen Israël. De lange geschiedenis van de veronderstelde plannen om de Tempel te herbouwen en de recente rellen op de Tempelberg wijzen op een uitkomst waarin moslims – en niet Joden – in hun overdreven inspanningen om conflicten te veroorzaken zelf verantwoordelijk zijn voor de vernietiging van de moskeeën, waarnaar de profeet Daniël verwees als de 'gruwel der verwoesting'.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.