Netanyahu contra de media op Rosh Hashanah

zondag 13 september 2015 |  Tsvi Sadan
Het is een gewoonte dat de Israëlische premier voor Rosh Hashanah, het Joodse Nieuwjaar, een interview geeft aan de grote media. Maar afgelopen dinsdag annuleerde premier Netanyahu zijn gebruikelijke jaarlijkse persconferentie en bracht in plaats daarvan een YouTube video uit met de titel 'Things You Will Not Hear in the Media' ('Dingen die je niet hoort in de media'), waarin hij opsomt wat zijn regering heeft verwezenlijkt.

Netanyahu heeft lange tijd geprobeerd de mainstream media van Israël te vermijden, omdat hij die – niet zonder reden – als vijandig beschouwt. Yotam Zimri, een plaatselijke Facebook beroemdheid, bekritiseerde Netanyahu voor deze houding, maar erkende eerst: 'Ik las de vragen die Channel 2 TV zou stellen. We spreken dan over een typisch interview waarbij het lijkt alsof de vragen door Netanyahu's bitterste politieke tegenstanders werden geschreven. Ze waren bezorgd over kleine details en roddels (...), geen enkele vraag over persoonlijke veiligheid, stenen gooien in Judea en Samaria.'

Er is echter niet alleen een kloof tussen Netanyahu en de media. Zoals een Vigo-onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de nieuwssite Walla!, aantoont, is er een groter wordende kloof tussen de media, die als bevooroordeeld en links-liberaal worden beschouwd, en het Israëlische publiek in het algemeen.

'Vigo', dat de Israëlische sociale media controleert, toont aan dat wat we normaal gesproken als respectloos gedrag van de kant van Netanyahu zouden beschouwen, in werkelijkheid werd toegejuicht op de sociale media. De onaanvaardbare kloof tussen de gevestigde oude media en de Israëlische maatschappij was eerder aan het licht gekomen in Netanyahu's verpletterende overwinning bij de laatste verkiezingen, die een schok was voor veel journalisten die zijn ondergang hadden voorspeld.

Volgens Vigo was 72 procent van de commentaren in de sociale media positief over Netanyanhu's video 'Things You Will Not Hear in the Media'. Bovendien zijn meer dan 70 procent van de commentaren op Netanyahu's Facebook-pagina (de derde meest bekeken pagina in Israël) positief ten opzichte van de premier.

Netanyahu's (Hebreeuwstalige) Facebook-pagina heeft omstreeks 900.000 volgers, waarvan 200.000 Israëli's zijn en de rest Amerikanen. Vigo signaleerde dat sinds de laatste verkiezingen Netanyahu's Facebook-pagina zo'n 150.000 nieuwe volgers kreeg.

Vigo geeft slechts een gedeeltelijk beeld van de groeiende kloof tussen de grote Israëlische media en het Israëlische publiek. Sinds de verkiezingen zijn talloze sociale media-groepen ontstaan, die met radio, TV en grote nieuwssites zoals Ynet strijden om de aandacht van het Israëlische publiek. Dat doen ook nieuwe alternatieve nieuwssites zoals het Hebreeuwstalige 'News 0404', die steeds meer mensen trekken die de buik vol hebben van media, die aantoonbaar vijandig staan tegenover de pro-Joodse en patriottische meerderheid van Israël.

Wilt u meer nieuws ontvangen over Israël? Klik hier voor de dagelijkse gratis e-mail nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.