Zweedse supermarktketen verbiedt filialen boycot

vrijdag 19 juni 2015 |  NAI
De Zweedse supermarktketen COOP, die 655 filialen telt, is na een actie van de Israëlische ambassadeur teruggekomen op de plaatselijke boycot van Israël en heeft drie van zijn filialen duidelijk verboden om aan een boycot deel te nemen.

In drie van zijn winkels in de stad Varberg hadden twee en een halve maand geleden pro-Palestijnse activisten met succes de bedrijfsleiding overgehaald om Israëlische producten van hun planken te verwijderen, zelfs producten die niet in 'nederzettingen' waren geproduceerd. Ook wanneer een winkel alleen maar avocado's en persimmon (kaki of dadelpruim) verkoopt, ging het toch om het principe.

De actie wekte de bezorgdheid van de Israëlische ambassade in Zweden, dat de boycot zich tot alle filialen zou uitbreiden, omdat het voorstel tot een boycot door de plaatselijke consumentenvergadering was aangenomen.
De Israëlische ambassadeur in Zweden, Isaac Bachman (foto), nam dus de beslissing om zich in te zetten voor zijn land. Hij moedigde consumenten aan om naar het bestuur te schrijven. Ook nam hij zelf contact op met het bestuur. Een Zweedse zakenman opende intussen een Facebook-pagina met de titel 'Tegen de boycot van Israël', die al snel 2.500 vrienden had. Duizenden Zweden verklaarden ook dat zij de supermarktketen zou boycotten, wanneer die Israël boycot.

Ambassadeur Bachman had tenslotte een ontmoeting met de chef van de winkelketen, die hem vertelde hoe geschokt men was toen ze zagen hoeveel berichten tegen een boycot van Israël ze hadden ontvangen.

Het verhaal eindigt met een happy end: Het management van COOP verwierp de boycot van Israël principieel en stelde de drie vestigingen in Varberg voor de keuze om de boycot te beëindigen of geen filiaal meer van de onderneming te zijn, wat in principe hetzelfde is als een verbod.

'De les die ik heb geleerd,' zei Bachman tegen de Israëlische nieuwswebsite Ynet, 'is dat je onder geen enkele omstandigheid moet opgeven. Je moet een tegencampagne starten! Wanneer je de zaak van de kant van de consumenten benadert, in termen van fair trade en het niet discrimineren van landen, zonder over het conflict rond Israël te spreken, kun je jouw kant van de zaak beter en sterker vertegenwoordigen'.

Laatste uitgave

Ontvang uw - gratis - dagelijkse nieuws update

Blijf op de hoogte van de gebeurtenissen in Israël via onze GRATIS nieuws update en aanbiedingen, u ontvangt deze direct in uw email inbox.